
“Er was een tijd dat hier twee dames hele dagen bezig waren met de administratie. Later werden ze vervangen door één adviseur. Die had voor dat werk in het begin vier dagen per week nodig en later werd dat één dag per week. Tegenwoordig ben ik er elke dag een half uur mee bezig. Onze adviseur doet de rest. Of beter: Onze adviseur en Wyzr doen de rest.
Öko Care is een milieuadviesbureau. Er was een tijd dat we hier, vanuit Rijkevoort in Oost-Brabant, vooral bezig waren met bodemonderzoek. Die markt is compleet ingestort. We zagen dat tijdig aankomen en hebben het roer omgegooid. Tegenwoordig doen we onder meer quickscans voor bedrijven en particulieren die nieuwbouw- of aanbouwplannen hebben. Dan is vaak onderzoek nodig naar de flora en de fauna – de verlener van vergunningen wil weten of er geen beschermde soorten door de bouwplannen worden bedreigd. Waar we verder druk mee zijn: het detecteren van asbest. Voor het verwijderen moet u bij een ander zijn, maar als het gaat om het vinden van mogelijk asbest: wij zijn in het gebied tussen Arnhem, ’s-Hertogenbosch, Roermond en de Duitse grens de specialist.
De administratie heeft me nooit bekoord. Ik ben milieukundige en wil graag met mijn vak bezig zijn. Ik snap best dat een goede boekhouding wezenlijk is, maar ben er zelf niet dol op. In het verleden stoorde ik me aan het feit dat het me veel tijd kostte om bepaalde in- of uitgaande facturen uit de juiste ordners te halen. Hoop gezoek en geblader. Stapje voor stapje werd het beter. Met steeds gebruiksvriendelijkere boekhoudsystemen en met hulp van onze adviseur. Maar met de overstap naar Wyzr heb ik pas echt sprongen voorwaarts gemaakt. Ik vind het administratief werk eindelijk leuk. Omdat het me weinig moeite kost en omdat ik er veel informatie uithaal.
Als ik zeg dat ik de administratie doe, dan klopt dat trouwens niet helemaal. Uitgaande facturen stuurt een medewerker van me naar de adviseur en met inkomende facturen doen we hetzelfde. De meeste rekeningen komen digitaal binnen. Komt er eens een rekening per post, dan scannen we die in. Onze adviseur zorgt voor de boekingen. Dankzij onze advisuer en Wyzr wordt de ingekopte data vertaald naar handige managementinformatie. Zo weet ik exact wat een uur kost, hoeveel uren en euro’s met een bepaalde dienst gemoeid gaan en welke producten en diensten lucratief zijn en welke niet. Zonder deugdelijke informatie is het niet mogelijk een goede bedrijfsstrategie te ontwikkelen.
Ik werk fluitend met Wyzr zonder dat ik echt verstand heb van boekhouden. Dat is erg plezierig. Het systeem is intuïtief. Als je niet weet waar je op moet klikken, doe je het in negen van de tien gevallen goed. Het zit allemaal erg logisch in elkaar en ziet er ook nog eens mooi uit. De enkele keer dat ik ergens niet uitkom, dan is er altijd nog onze adviseur. Waar ze me sowieso gevraagd en ongevraagd adviseren. Ik sta er nooit alleen voor. Dat is een plezierig idee.”
Wim Aben MBAÖkocare, Rijkevoort
www.milieumanagement.nl