Groothandel in kantoorartikelen bespaart met Wyzr
€171.000 aan personeelskosten per jaar.

Deze handel in kantoorartikelen zat in zwaar weer. De ondernemer stond op het punt om een aantal mensen naar huis te sturen, maar hij besefte dat dit op de lange termijn geen oplossing was. Graag wilde hij weten waar hij efficiënter kon gaan werken om kosten te besparen. En hoe hij méér omzet zou kunnen behalen, zonder dat daar extra (sales) personeel voor nodig zou zijn. Eventueel met hulp van een betere webshop. Wyzr schoot te hulp.

Bedrijfsachtergrond

  • MKB Handelsbedrijf in kantoorartikelen (B2B)
  • 1 DGA met Holding en Werkmaatschappij
  • €3,4 mln omzet uit Nederlandse klanten
  • 15 medewerkers (waarvan 2 administratief)
  • Eigen magazijn, transport uitbesteed

Hoe heeft Wyzr dit bedrijf geoptimaliseerd?

Boekhouding

Het boekhoudpakket van Wyzr zorgt dat inkoopfacturen alleen gescand hoeven te worden. Ze worden dan direct in het systeem ingeboekt op de juiste grootboekrekening. Facturen uitsturen en herinneren gaat met een druk op de knop. De boekhoudkundige verwerking wordt op afstand gedaan door het Wyzr-team. Dankzij de valuta-software worden bovendien automatisch de dagelijkse valutakoersen correct verwerkt in de boekhouding.

Magazijn, voorraadbeheer en inkoop

De software van Wyzr in Handel koppelt de logistieke en financiële bedrijfsprocessen. Hierdoor kan ieder artikel van inkooporder, tot levering,  naar verkooporder tot uitlevering en facturatie gevolgd worden. Daarnaast worden de voorraadregistratie op artikel- en artikelgroepnummers geregistreerd i.c.m. locatienummering in het magazijn en registratie hiervan. De software geeft  o.b.v. voorraadposities, verkooporders en historische verkoopgegevens een inkoopvoorstel per in te kopen artikel. De bestelling wordt na akkoord via EDI besteld bij de leveranciers.

Verkoop

De invoer van bestellingen en aankopen via de winkelkassa is volledig en automatisch gekoppeld aan de administratie. Daarnaast is er een webshop ingericht die volledig geïntegreerd is met bestaande systemen. Het CRM werd volledig gekoppeld met de andere databases in het bedrijf, en gegarandeerd efficiënte registratie dankzij een geautomatiseerde salesfunnel met signalen op het juiste moment.

Welke knelpunten werden opgelost?


Steeds minder klanten kwamen fysiek langs, terwijl de balie toch bemand moest worden. De zes accountmanagers hadden veel contacten met hun klanten, maar waren erg veel tijd kwijt met het vastleggen van alle afspraken in het salessysteem. De inkoopbehoeften werden handmatig bepaald en orders werden met name telefonisch geplaatst bij leveranciers.
 
Bij het orderpicken voor klanten gebeurde het vaak dat er meerdere pakketten het magazijn verlieten, die voor dezelfde klant waren. Bovendien moesten magazijnmedewerkers, in het hele proces van ontvangst tot uitlevering, een individueel artikel vaak twee tot drie keer oppakken. Regelmatig waren artikelen niet voorradig, wat vooral werd veroorzaakt door onvoldoende inzicht in die voorraden.
 
Op het gebied van inkoop had de ondernemer het gevoel dat hij gunstiger zou kunnen inkopen, als hij beter zou kunnen inschatten wanneer pieken en dalen in het verkoopproces zouden zitten. En tot slot was de omzet de laatste paar jaar dalende. Volgens de ondernemer kwam dit door een verschuiving van de markt naar online, terwijl het bedrijf nog geen (goed functionerende) webshop had.

Dit leverde Wyzr op voor het bedrijf:

  • Lagere personeelskosten:  €171.000 p/j
    • 4,25  FTE minder personeel (medewerkers op afd. administratie, sales en magazijn)
  • Efficiency
    • Baliemedewerker kan in rustige tijden factureren
    • Efficiënter voorraadbeheer
    • Zoeken in ordners hoeft niet meer: de zoekfunctie geeft eenvoudig toegang tot documenten m.b.t. tot producten, klanten of leveranciers.
  • Meer omzet: €50.000 p/j
    • Meer verkopen, dankzij webshop
    • Minder nee-verkopen
    • Meer grip op de Salestrajecten
  • Toegenomen klantgerichtheid
    • Verzamelfacturen per klant per dag
    • Artikelen samengevoegd tot 1 zending per klant
    • Automatische signalen uit het CRM zodat de klant op de juiste momenten aandacht krijgt

Wil je weten hoe de besparing voor jou uit kan pakken?

Neem contact op met Wyzr en in een kennismakingsgesprek kunnen we dit aan u toelichten.
Vraag meer informatie aan
Naam *
Bedrijf *
E-mail *
Telefoon *
  

 
 
  • Ontdek of Wyzr bij je past
  • Optimaliseer je processen
  • Realiseer groei in je bedrijf